aanpassingen chassis

De eerste stap voor de bouw van de teardrop caravan is het chassis. In Amerika wordt vaak gebruik gemaakt van dit chassis. Een lichtgewicht aluminium trailertje die je zelf in elkaar moet zetten. Jammer maar in Europa niet verkrijgbaar en waarschijnlijk ook niet toegestaan. Dan bleven 2 keuzes over: zelf maken of een oud caravan chassis gebruiken. Aangezien kennis van metaalbewerking en lassen niet bij mij en in mijn netwerk beschikbaar was viel zelfbouw al af. Dan maar op zoek naar een oude caravan om daar het chassis van te gebruiken.

Na een maand of twee kwam ik op Marktplaats het ALKO-chassis van een Beyerland 2038 tegen op nog geen 30 kilometer van mijn huis. Zag er nog redelijk uit en de caravan was er al af zodat ik ook dat niet zelf moest slopen en afvoeren. De prijs was met € 50,00 een koopje en dus gelijk gekocht en opgehaald.
Ik heb niet de beschikking over een loods of grote schuur dus moest ook dat opgelost worden. In de tuin hebben we daarom een partytent van 6 bij 4 meter neergezet die als bouwlocatie kon dienen.

De eerste bouwstappen waren het aanpassen van het chassis. Aan de voorzijde zitten 2 beugels waar de caravan op rust. Deze heb ik ca. 40 cm naar achteren gezet om op de dissel ruimte te krijgen voor een grote disselbak en een fietsenrack. De as en remtrommels waren aan de buitenzijde geroest en die hebben we schoongeschuurd, in de menie gezet en daarna zwart gespoten.

marktplaats

Voor een goede gewichtsverdeling moest er aan de achterkant van het caravan-chassis zo’n 60-70 cm afgezaagd worden. Daar zit precies een lip in het chassis (van de uitzetpoten) die ik kon gebruiken om de stootbalk aan de achterzijde te monteren. Dit is een u-profiel van 50 mm x 50 mm en 4mm dik. Aan deze balk komen ook de 2 uitzetpoten aan vast. De wielen en velgen zullen binnenkort ook vervangen worden want die zijn niet zo veel meer.
Nu het chassis klaar is konden we verder met de vloer.