de achterklep

Tegen de bouw van de achterklep heb ik altijd een beetje opgezien. Lastige vorm, groot, moet goed sluiten, enz. Ook moest er een speciaal scharnier gevonden worden om de klep met de teardrop te verbinden. In het Engels noemen ze zo’n scharnier een hurricane hinge. Maar vind dat maar eens in Nederland, de Engelse term kennen we hier niet en als je het vertaald naar het Nederlands “orkaan scharnier” ga je het ook niet vinden. Via veel omwegen kwam ik uit bij een Belgische firma die dit kunstwerkje kon leveren.

Voor de klep maakte ik eerst een mal die ik een keer of 8 kopieerde. De buitenkanten kon ik met lijmklemmen vastzetten tegen de zijwanden van de teardrop en daardoor kon ik de klep op zijn uiteindelijke positie bouwen zodat de maatvoering wel moest kloppen. Nadat het frame klaar was heb ik deze bekleed met 4mm buigtriplex gevolgd door het dibond. Dan kijken of het past…. gelukkig was dat zo.

Toen de buitenkant klaar was kon ik de verlichting plaatsen en aan de binnenkant de elektriciteit aanleggen. Dan isolatie er in en de binnenkant dicht gemaakt met buigtriplex en al het hout in de verf gezet. Toen kon ik de klep definitief monteren. Aan de zijkanten een rubberprofiel die de klep waterdicht kan afsluiten. Als sluiting gebruikte ik het mechanisme van een garagedeur met 2 stangen. Als je de klep op slot doet schuiven de stangen in 2 gaten in de wanden.

Hoofdbrekens waren er toen over de kracht die de gasveren moesten hebben. Zijn ze te slap dan blijft hij niet open staan, zijn ze te sterk dan krijg je hem niet dicht. Op een Amerikaans forum staat hier een topic over het berekenen van de gasveren. Ook op deze Nederlandse website staat een rekentool. Deze heb ik samen gebruikt en uiteindelijk de kracht bepaald. Besteld en gemonteerd en toen proberen. Helaas bleef de klep maar net openstaan en dacht ik dat ik een sterkere gasveer moest bestellen, en ze zijn best prijzig. Bij mijn zoektocht kwam ik er achter dat gasveren in sterkte variëren bij verschillende temperaturen. Nu was het even boven 0 graden maar als ik kampeer met 20 graden zijn ze dus sterker. Dus maar even afwachten tot mei-juni en toen bleek dat ze prima zijn, de klep blijft netjes, ook met veel wind, openstaan.

Tot slot met behulp van een snijplotter een mooie afbeelding van een olielamp gemaakt en geplakt op de klep, mijn derde achterlicht dus.